Etapele înființării unei asociații:

• Rezervarea denumirii
• Întocmirea documentației aferente sediului social
• Întocmirea Statului şi a Actului Constitutiv
• Constituirea Patrimoniului
• Obţinerea Cazierului Fiscal de către membrii fondatori
• Depunerea documentației la instanța competentă în vederea obținerii personalității juridice.

Scopul și obiectivele sunt cele mai importante caracteristici ale unei asociații. Motivul pentru care oamenii se reunesc pentru a constitui o asociație este să își combine energia și să împartă resurse pentru a crea sau a furniza servicii și programe pe care și le doresc sau pentru a le oferi altora.

Având un obiectiv comun, asociația generează un sentiment de unitate în rândul membrilor săi și oferă oportunități semnificative de dezvoltare profesională și recunoaștere atât pentru persoane, cât și pentru echipe și organizații.

În România există baze de date accesibile online, care conțin informații de contact ale asociațiilor, fundațiilor, dar și ale altor instituții publice. Toate informațiile pot fi accesate pe listainstitutii.ro.

Ordonanța Nr. 26/2000 din 30 ianuarie 2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii poate fi consultată aici.
Ghidul organizațiilor neguvernamentale, conform ANAF, poate fi accesat aici.